pondělí 17. listopadu 2014

Hvězdy nám nepřály (John Green)


ANOTACE: Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. „Nejvtipnější smutný příběh“ je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vypravěčskému talentu vyznívá velmi působivě.

Myslím, že Hvězdy nám nepřály není nutno moc představovat, protože v dnešní době je tento příběh v povědomí většiny čtenářů. Přesto kdyby se našel někdo, kdo tuhle knihu ještě nečetl, malé shrnutí.

Tato kniha vypráví o šestnáctileté Hazel Grace, která trpí již od dětství rakovinou plic. Na každém kroku ji vyprovází její kyslíková bomba a maska, bez které by nedokázala dýchat. Vede v podstatě nutný život a čeká, kdy jí rakovina vezme její poslední dny a tak své chvíle vyplňuje sledování Americké topmodelky a čtením Císařského neduhu, který se stal Hazelinou biblí. Vše se však změní, když je Hazel Grace nucena navštěvovat podpůrnou skupinu, kde potká Augusta Waterse. Zvláštního mladíka, který si libuje v metaforách, a který si také prošel rakovinovým procesem. Augustus vnese do Hazelina života spoustu krásných chvil a velkých gest, které Hazel přinutí alespoň na chvíli zapomenout na její nemoc. Na nemoci by se v této knize však zapomínat nemělo.

U mě to bylo s Hvězdami trochu zvláštní. Poprvé jsem je četl ještě v době, kdy jsem neznal celou tuto blogosféru, a tak jsem nevěděl, jaký to hit jsem dostal do ruky. Kniha mě velice zaujala, ale přeci jen mi v ní něco chybělo. To se však změnilo v době, kdy jsem viděl film. Film mě vážně dostal. Nejen skvělým zpracováním, které se snaží striktně držet knižní předlohy, ale také příjemným obsazením. Jak Shailene Woodley, která když se usmála, smál jsem se i já, jako ten truhlík, tak  Ansel Elgort. Oba mě naprosto učarovali svou krásou a hereckými výkony, které byly místy až dech beroucí. Zkrátka to dopadlo tak, že když jsem už věděl o co jde, průběhem filmu jsem se jen smál, nebo brečel, a nebo jsem brečel a smál se v jednom. Málokdy se stane, že mě film dojme natolik, abych uronil slzu. Proto skládám poklonu všem, kteří se na filmu podíleli. 

Film mě donutil dokonce k tomu, že i když jsem knihu již četl, zakoupil jsem si jí k narozeninám, které jsem měl začátkem listopadu a jak jinak, než s filmovou obálkou. (Mohl jsem si tak udělat re-reading a napsat svůj názor na knihu). Ta původní modrá obálka se srdíčky se mi moc nezamlouvá a navíc mi u knih z edice Světový bestseller, vadí to zlaté označení na obalu. Řekl bych, že mě dokonce irituje a kazí mi celkový dojem všech obálek, které v této edici vyšli. Možná proto mi doma chybí knihy jako je zmizelá a podobné z této edice. Ale jednou to budu muset překousnout, protože třeba zmizelou bych si rád přečetl.

Ale to jsem se dostali zase trochu někam jinam. Kdybych tedy měl porovnat knihu a film Hvězdy nám nepřály, dávám přednost přeci jen filmu. Byl krásný, emoční a skvěle obsazený. Ono když se film drží knižní předlohy a je navíc skvělé obsazení, tak to nemůže snad ani jinak dopadnout. Na víc na mě v knize Hazel Grace působí místy arogantně, ale ne zas tak moc, abych jí neměl rád. Takže pokud jste četli knihu a bojíte se pustit si film, aby jste si nezkazily ten skvělý dojem z knihy, tak nebojte. Myslím, že film vám nemůže jakýmkoliv způsobem zkazit pocity z knihy.

A pokud jste knihu ještě dokonce nečetli, tak určitě napravte. Pokud máte rádi humorné knihy, které mají smutný kontext, určitě se pusťte do čtení. Hvězdy nám nepřály jsou skvělým vyjádřením bolesti, boje s nemocí, opravdové lásky a to vše protkané metaforami a  filozofickými poznámkami puberťáku. Takže hurá do toho :)

A na závěr si dovolím jen takovou poznámku. Nechci tu nějakým způsobem spoilerovat, ale docela by mě zajímalo, jak pokračovaly osudy ostatních postav v knize. Nevím, jestli je to tím, že se tohle téma v knize hodně řešilo a bylo, dalo by se říct, jednou z hlavních zápletek, nebo zda na mě má kniha takové účinky, že jsou mi postavy tak blízké, že je považuji za reálné ?!  Nevím. Každopádně by mě to moc zajímalo. Nepsal jste někdo Johnu Greenovi, jak pokračovaly osudy ostatních postav ?? :D




HODNOCENÍ: 99%



Jak se vám jinak líbila kniha a jaký na vás měla účinky ?? Pobrečely jste si, nebo vás kniha nechala chladnými ?? A co film ?? Líbil se vám tak jako mě ?





Žádné komentáře:

Okomentovat