neděle 8. února 2015

Údolí slz ( Kevin O´Brien)

Nakladatelství: Baronet
Počet stran: 456
Vydáno v ČR: 2013

Je tomu již dávno, co jsem se rozhodl přečíst knihu, která nese označení "Horor." A to i přes to, že právě tento žánr patří k mým nejoblíbenějším. Údolí slz není typickým hororem, ale spíše psychologický thriller. To však nemění nic na tom, že mi párkrát přeběhl hrůzou mráz po zádech. 

V tomto detektivním thrilleru se ocitneme na nepříliš obvyklém místě, a to na katolické škole, která své studenty vede k tomu, aby se stali novými knězi. "To by mohla býti klidná kniha," řeknete si. Opak je ale pravdou. Hned v prologu se děje příšerná věc. A hned po ní, v další kapitole, se stane další, a pak další a další. Nevysvětlitelných smrtí přibývá a není nic jednoduššího, než každou z nich uzavřít jako náhodu, nebo třeba sebevraždu. Ne každý se však s takovouto variantou dokáže smířit. Jedním z těch, kteří tuto teorii nezastávají, je otec Murphy, jehož nejlepší přítel je jednou z obětí. Pouští se tedy do vyšetřování na vlastní pěst a společně s ním, nezávisle na sobě, se do vyšetřování pouští ještě tři lidé. I když hrozí, že otec Murphy bude ze školy vyhozen, pokud bude ve vyšetřování pokračovat, je odhodlán přijít na to, zda jde opravdu o náhodná úmrtí, sebevraždy nebo se jedná o sadistického vraha.
Já osobně jsem se do knihy moc pouštět nechtěl. Sice jsem si jí zakoupil, anotace zněla skvěle a obálka byla také kladně přijata, ale dlouhé kapitoly a nedůvěra v neznámého autora mě od knihy odrazovaly. Nakonec jsem velmi rád, že jsem knihu vzal do ruky a začal jí číst. Samotné prostředí katolické školy pro mě bylo novým prostředím a odklonění od normální detektivních thrillerů, kdy případ vyšetřuje policie nebo detektivní oddělení, je velmi osvěžující.                                                                                                                                                                   Autor se zaměřuje na charakterový popis postav tak, že každé postavě, která je zapojena do vyšetřování, věnuje určitou část kapitoly. Tím se čtenář skvěle seznámí s charakterem jednotlivých postav a vzhledem k tomu, že všechny postavy byly velice příjemné, není zde jediný rušivý element, který by narušoval požitek ze čtení knihy. Tedy pokud vám nevadí to, že u některých kapitol budete mít pocit, že za vašimi zády někdo stojí, anebo na vás někdo pozoruje oknem. Já, jelikož jsem knihu četl převážně v nočních hodinách, jsem měl chvílemi takovýto divný pocit a nebylo to opravdu nic příjemného.


Kevin O´Brien má nečekaně vybroušený styl psaní, kdy dokáže bez problému navodit u čtenáře pocity smutku a strachu, a to ne každý autor ovládá. Při čtení Údolí slz jsem si skutečně uvědomoval emoce, které pociťovali postavy a pocity strachu, který jsem naopak pociťoval já. Autor si mě získal, a i když mě jeho první kniha anotací moc nezaujala, jsem připraven si jí přečíst, a to právě kvůli autorovu stylu psaní. 

Kdybych měl najít nějaké zápory, které bych knize přiřknul, je to, že jsem poměrně brzy uhodl, kdo má v celém tom řádění prsty, a tak jsem přišel o moment závěrečného překvapení. I když jedno takové překvapení ke konci přišlo a říkal sem si, "...jak to sakra, že mě to nenapadlo?" A tohle na knihách miluji. Bál sem se trochu prostředí kláštera, kde se kniha odehrává, že bude plna náboženských textů a mouder, ale prostředí katolické školy bylo "příjemné" a neočekávaný homosexuální podtext, který se nese celou knihou, byl takovou neobvyklou věcí, že knize přidal na ceně. 

HODNOCENÍ: 90% 

A jak se kniha líbila Vám ??

6 komentářů:

  1. Nebyla tahle kniha náhodou ve slěvě? Jestli jo, tak začínám litovat, že jsem si ji nekoupila XD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo...byla na Bux.cz za 54 korun :D Myslím, že by jí ještě mohli mít. Takže hurá do nakupování ;)

      Vymazat
  2. Narozdíl od tebe mě obálka až tak nezaujala, ale jinak to zní skvěle. Horory až tak nemusím, ale psychologické thrillery, to je moje :) Jdu mrknout, jestli se ještě dá sehnat v té slevě a jestli ne, budu smutná! :D

    OdpovědětVymazat
  3. Milujem psychohorory !! :3 Znie to naozaj skvelo.

    OdpovědětVymazat