středa 7. září 2016

Vampýrská akademie (Richelle Mead)

Vampýrská akademie se jednoznačně stala kultem, a to především u mladších čtenářek. Tato série na mě vykukovala snad z každého koutu, a když ne celá série, byl to Dimitrij, který je čtenářkami vyzdvihován do nebes. Proto asi nebude překvapením, že jsem se musel přesvědčit o tom, jak moc dobrá tato série ve skutečnosti je. 

Samotný příběh je v celku jednoduchý. Hlavními postavami jsou morojská princezna Lissa a její nejlepší přítelkyně Rose. Obě tyto dívky jsou na útěku ze své školy, a jak už trochu název knihy napovídá, nejedná se o normální dívky. Zatímco Lissa je Morojkou ze šlechtického rodu, Rose je dhampýrkou, která je předurčena tomu, aby chránila svoji přítelkyni svým životem před Strygoji, kteří usilují o životy Morojů.

Obě dívky jsou na svém útěku dopadeni a přivedeny zpět do Vampýrské akademie, kde jim někdo usiluje o jejich životy. Rose i Lissa se budou muset opět vyšplhat po společenském žebříčku na své pozice oblíbenkyň a přitom si dávat pozor, aby se nedostaly do smrtelného nebezpečí. Ani jedna z těchto věcí nebude však tak jednoduchou, jak se může zdát. 

V první řadě je třeba podotknout, že Vampýrská akademie je opravdu určena pro dívčí publikum a já si to plně uvědomoval. Přesto jsem doufal, že to nebude tak zlé a kniha v sobě bude obsahovat zajímavý a napínavý příběh, který bude celý zabalený do romantického hávu. Bohužel jsem se spletl, protože tahle kniha je pro dívky v úplně jiném smyslu. 

Příběh se odehrává na střední škole, která je určena pro vampýry všech kategorií. Škola se ovšem neliší od žádné z těch, které známe z amerických seriálů, či young adult knih. Stejně jako na lidských, tak i ve vampýrské akademii jsou všichni rozděleni do pomyslných kast. Takže nechybí krásní chlapci, sexy dívky, šedé myšky a naprosté mrchy. A těch je tady nejvíce.

A to je asi největší kámen úrazu, který mi znepříjemňoval četbu. Velkou část příběhu si totiž ukrajují situace, kdy se jedna z dívek hroutí z toho, že už není v oblibě a nebo si na ni zasedla nějaká mrška, která vypustí do světa pomluvu, která okamžitě zajistí, že si ve škole už ani neškrtne. V malém množství takové věci bez problému skousnu. Bohužel se v této knize něco podobné děje snad každou druhou kapitolu.

S tím úzce souvisí i jednotlivé charaktery, které se v knize vyskytují. Asi se tato recenze setká z velkou kritikou, ale neskutečně mě rozčilovala Lissa. Ta holka snad nedělala nic jiného, než že kňourala a hroutila se z nějaké situace, kterou popisuji v předešlém odstavci. To se vážně nedalo vydržet. Co se Rose týče, ta se ještě dala zvládnout a Dimitrij taky celkem ušel. I když ani ten nebyl žádná hitparáda.

Samozřejmě se našlo i několik věcí, které mě na knize zaujaly. Velkou výhodou této knihy je styl, jakým ji Richelle Mead napsala. Jedná se o opravdu jednoduchý styl psaní, který nečiní při čtení žádný problém. Dalším pozitivem je historie vampýrů, kterou autorka vytvořila. Je vidět, že si s tím dala velkou práci. Chvilku jsem sice tápal v jednotlivých rasách, ale to se později všechno urovnalo. 

Vampýrská akademie mě tedy v celku zklamala, ale trochu to vylepšil samotný závěr, který mě překvapil. Možná proto se nebráním tomu, že bych si někdy v budoucnu mohl přečíst další díl této série. Ale bude to určitě chvilku trvat. 

HODNOCENÍ: 50%


Žádné komentáře:

Okomentovat