středa 30. listopadu 2016

V mlze (Caroline Ericsson)

Hlavní postavou tohoto thrilleru je Greta, která vyrazí na prázdninový výlet s Alexem a čtyřletou dcerou Smillou. Společně vyrazí na výlet k jezeru Maran, které je obestřeno nejednou tajemnou historkou. Možná je to už tím, že Maran znamená v překladu Přízrak. Kdo by však dal na povídačky. V tak krásný den se přece nemůže nic stát. Přesně to si Greta myslí, když sleduje Alexe se Smillou, jak mizí mezi stromy a ona na ně čeká na pobřeží. Brzy se jí však život obrátí vzhůru nohama.

Alex se Smillou se totiž z procházky už nevrátí. Greta se snaží zachovat co největší klid a pokouší se přijít na všelijaké varianty, co se mohlo Alexovi se Smillou stát. Zachovat klid se jí ovšem moc nedaří. Brzy se začne propadat do paranoidního a psychotického stavu, který jí v jejím počínání více ubližuje než pomáhá. Alex stále nezvedá telefon, v okolí se potuluje nebezpečná partička puberťáků a k tomu všemu má Greta neustálý pocit, že ji někdo sleduje. 

Hned na obalu knihy, který je mimochodem pěkně vyvedený a navozuje super atmosféru, se dočtete, že "Nic a nikdo není, jak to zpočátku vypadá." V případě této knihy je to naprostá pravda. Ta definice skvěle pasuje i na název knihy, protože mate naprosto stejně, jako samotná kniha. 

Když jsem poprvé tuto knihu viděl, přečetl si její anotaci a název, tak jsem si hned evokoval vizi, jak se nad jezerem Maran snáší mlha, není vidět téměř na krok a Alex se Smillou se ztrácí v mlze, ze které již nikdy nevyjdou. Přesně tak to ale není. O mlze zde není ani vidu ani slechu. Název totiž nepojednává o mlze jako meteorologickém jevu, ale o stavu mysli. Greta má totiž psychické problémy, díky kterým si nevybavuje různé důležité detaily svého života. Jak by se u nás řeklo, má to tak trochu "v mlze". 

Kvůli těmto psychickým problémům se příběh pozvolna odkrývá a dozvídáme se něco o Gretině dětství a minulosti, které jí velice poznamenali. Autorka nám tyto okamžiky dávkuje postupně a většinou je vždy jen nakousne a na samotné rozuzlení situace si musíme počkat. V jednu chvíli mi tyhle úryvky v příběhu vadily, protože mi přišlo jasné, jak to musí samozřejmě dopadnout. Někdy jsem se trefil a někdy jsem byl trochu překvapen, protože jak říká kniha, "Nic a nikdo není, jak to zpočátku vypadá."

Ve výsledku jsem ale od knihy čekal něco trochu víc. Co se jí nedá v žádném případě upřít, je její čtivost. Kniha se čte opravdu velmi dobře a hodně tomu napomáhá font písma, kdy bylo použito větší a tučnější písmo. Stránky tak ubíhají hrozně rychle a s rozpětím 240 stran je knížka přečtena během pár hodin. Autorčin styl psaní je navíc jednoduchý, dokáže udržet určité napětí, takže pokud jste rychlí čtenáři, mohlo by jít klidně o knihu, kterou přečtete za jeden večer. 

Bohužel mě autorka moc nezaujala po stránce příběhu. Podle anotace jsem čekal něco více temnějšího a více napínavého. Tahle kniha se ale od jiných psychologických thrillerů odlišuje a zaměřuje se především na psychickou stránku hlavní postavy, která tvoří devadesát procent příběhové atmosféry. Navíc je v knize pár aspektů, které se mi do příběhu moc nehodily, lépe řečeno byl jejich potenciál nevyužit. Například mi ve výsledku přišla naprosto zbytečná parta puberťáků, která se potloukala po okolí. 

Neoslovily mě ani postavy. Hlavní postava je díky svým psychickým problémům nesympatická a bylo celkem složité si k ní najít nějaký vztah. To platilo i pro ostatní postavy, které se v knize objevily. Asi nejvíce jsem byl ale zklamán koncem knihy. Vlastně ani ne tak koncem, jako samotným odhalením, co se vlastně stalo. Přišlo mi to tak trochu k smíchu a nespokojeně jsem při odhalení kroutil hlavou. 

I přes to, že mě tahle kniha ve výsledku trochu zklamala, dokázala si mě udržet až do konce, a i když jsem si při čtení neokousal napětím všechny nehty na rukou, v jistém napětí jsem byl. Možná to byla spíše zvědavost, kam to všechno nakonec povede. Kdybych měl určit kategorii čtenářů, které bych tuto knihu doporučil, byly by to nejspíše čtenářky, které nemají moc zkušeností s thrillery, protože tato kniha je sice napínavá, ale není to nic, z čeho by jste nemohli spát, nebo byly při čtení znechuceni. 

HODNOCENÍ: 60%

Žádné komentáře:

Okomentovat